LEK

LEK

Leken är viktig och central för barns kommunikation och språkutveckling.

Turtagningsförmåga och föreställandeförmåga utvecklas parallellt med språket. De allra flesta barnen utvecklar lek, turtagningsförmåga och språk spontant i samspel med andra barn och med vuxna, men alla barn har inte lika lätt att komma igång att leka och att komma vidare i sin lek och kan behöva lite hjälp med det. 

Hanenkonceptet, se bland annat It Takes Two to Talk (Pepper & Weitsman, 2004) har lyft fram lekens betydelse för barn som har lite svårt att utveckla språk och samspel.  Språkforskaren Carol Westby har också lyft fram lekens betydelse och hur det går att se hur lekutveckling och språkutveckling följs åt hos barn. Westby beskriver lek som ett sätt för barn att förkroppsliga sina uppfattningar om världen omkring dem (Westby, 2000).

Vi behöver vara lyhörda för barnets egna signaler och behov. Vi kan gå in i barnens lek och leka tillsammans en stund men utan att ta över (Pepper & Weitzman, 2004).   Ibland kan barnen behöva hjälp och guidning för att komma in i lek med andra barn. Lekar kan behöva förklaras. Barn kan behöva modeller; modeller som också ger utrymme för barnens, ibland väldigt försiktiga, initiativ.

I förskolans läroplan (Lpfö, 2018- Skolverket) står att:  ”För barn är det lek i sig som är viktigt. I lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva”.

Det leks många roliga lekar på skolgårdar runt om i landet. Ofta finns det en planering för vilka gemensamma lekar som gäller på rasterna olika dagar; till exempel Kings, Hoppa Kråka, Följa John, Pepparkaskull.  För en del barn kan det vara svårt att förstå och följa med i reglerna i en lek. Då kan det vara bra att först gå igenom ”lekrecept” med bilder. När man prövat att göra det någon gång blir man lite ödmjuk inför vad barnen faktiskt förväntas förstå för att hänga med i en lek. För många barn är det ändå rätt enkelt, men för en del barn blir det svårt; särskilt med alla underförstådda ”regler”.

Den här sidan kommer utvecklas.
Share by: